Ik wil het eens met u hebben over peulvruchten. Pardon?
Ja, u weet wel, bonen, kapucijners, linzen, kikkererwten, gewone erwten,
lupinen of zelfs soja. Goed spul. Helaas is de consument zo ongeveer vergeten
dat ze bestaan en weet hij niet wat hij er mee kan. En het wordt hem ook niet
bepaald aantrekkelijk gemaakt. Weggestopt tussen de ingeblikte groenten in het
schap van de supermarkt, voor weggeefprijzen. Of helemaal onderaan – als je
goed zoekt – een paar doosjes spliterwten of droge linzen. Met zo’n klein
laagje stof en een beetje vergeeld.
Jammer van dit waardevolle voedsel. Want in wat in
beleidstermen de ‘transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten’ heet, vervullen
peulvruchten een essentiële rol. Rijk aan goede eiwitten, vezels, voedzaam, gezond,
makkelijk te verwerken en nog betaalbaar ook. En de teelt draagt bij aan de
bodemvruchtbaarheid en het binden van stikstof. Daar kan geen industrieel
geproduceerde vleesvervanger tegenop!
Is het de naam waardoor de peulvrucht in het stoffige
hoekje is beland? De beelden van nijvere macrobiotische gezondheidsfanaten die
trouwhartig de droogbonen twintig uur laten weken en twee uur koken? Het feit
dat we denken bonen niet te kunnen combineren met ons jachtige hippe leven van
2013?
Feit is dat in Nederland maar een schamele 900 gram bonen
per persoon per jaar op het menu staan. Hier ligt voor mijn gevoel een
mega-kans de consumptie binnen afzienbare tijd te verdubbelen. Zo moeilijk kan
het toch niet zijn om consumenten ervan te overtuigen dat bonen – handzaam voor
u verwerkt in pot, blik of smeersel – uitstekend passen binnen een gezond en
eigentijds eetpatroon? Precies de reden waarom Volkskrantjournalist Onno Kleyn,
culinair historicus Lizet Kruyff en voedingskundige Yneke Vocking al in 2009
van start gingen met de Bruine Bonenbende (www.bruinebonenbende.nl). In 2011 werkten Urgenda en deze bende
vruchtbaar samen in de eerste #bonenestafette: een online campagne die mensen
opriep om driemaal daags bonen te eten en het estafette-stokje aan elkaar door
te geven. In korte tijd circuleerden de leukste recepten, festiviteiten (een
Zeeuwse bonentour) en waren culinair journalisten van alle grote Nederlandse
dagbladen aan boord.
Samen met de rijksoverheid, het Voedingscentrum en grote cateraars
Sodexo, Eurest, Albron en Paresto zetten Urgenda en de BBB het thema dit najaar
weer op de agenda. In de ‘Peulenparade’ geven rijksambtenaren, aangespoord door
het ministerie van Infrastructuur & Milieu, van 2 september tot en met 10
oktober (Dag van de Duurzaamheid) het goede voorbeeld. Met simpele en
smakelijke lunchgerechten als bonensalades, linzensoepen, broodjes humus of
lupinekroketten verwachten de cateraars geen moeite te hebben hun klanten in
dit enthousiasme mee te nemen. Telers, verwerkers, verkopers of anderen
geïnteresseerden die eens iets positiefs met bonen willen zijn van harte
welkom. Ik daag jullie uit om bonen hoger op het schap te krijgen!
golden goose outlet
BeantwoordenVerwijderenyeezy
balenciaga
goyard
yeezy
goyard
adidsas yeezy
golden goose
golden goose
goyard handbags