woensdag 18 september 2013

De Peulenparade


Ik wil het eens met u hebben over peulvruchten. Pardon? Ja, u weet wel, bonen, kapucijners, linzen, kikkererwten, gewone erwten, lupinen of zelfs soja. Goed spul. Helaas is de consument zo ongeveer vergeten dat ze bestaan en weet hij niet wat hij er mee kan. En het wordt hem ook niet bepaald aantrekkelijk gemaakt. Weggestopt tussen de ingeblikte groenten in het schap van de supermarkt, voor weggeefprijzen. Of helemaal onderaan – als je goed zoekt – een paar doosjes spliterwten of droge linzen. Met zo’n klein laagje stof en een beetje vergeeld.


 

Jammer van dit waardevolle voedsel. Want in wat in beleidstermen de ‘transitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten’ heet, vervullen peulvruchten een essentiële rol. Rijk aan goede eiwitten, vezels, voedzaam, gezond, makkelijk te verwerken en nog betaalbaar ook. En de teelt draagt bij aan de bodemvruchtbaarheid en het binden van stikstof. Daar kan geen industrieel geproduceerde vleesvervanger tegenop!   

Is het de naam waardoor de peulvrucht in het stoffige hoekje is beland? De beelden van nijvere macrobiotische gezondheidsfanaten die trouwhartig de droogbonen twintig uur laten weken en twee uur koken? Het feit dat we denken bonen niet te kunnen combineren met ons jachtige hippe leven van 2013?

Feit is dat in Nederland maar een schamele 900 gram bonen per persoon per jaar op het menu staan. Hier ligt voor mijn gevoel een mega-kans de consumptie binnen afzienbare tijd te verdubbelen. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om consumenten ervan te overtuigen dat bonen – handzaam voor u verwerkt in pot, blik of smeersel – uitstekend passen binnen een gezond en eigentijds eetpatroon? Precies de reden waarom Volkskrantjournalist Onno Kleyn, culinair historicus Lizet Kruyff en voedingskundige Yneke Vocking al in 2009 van start gingen met de Bruine Bonenbende (www.bruinebonenbende.nl). In 2011 werkten Urgenda en deze bende vruchtbaar samen in de eerste #bonenestafette: een online campagne die mensen opriep om driemaal daags bonen te eten en het estafette-stokje aan elkaar door te geven. In korte tijd circuleerden de leukste recepten, festiviteiten (een Zeeuwse bonentour) en waren culinair journalisten van alle grote Nederlandse dagbladen aan boord.

Samen met de rijksoverheid, het Voedingscentrum en grote cateraars Sodexo, Eurest, Albron en Paresto zetten Urgenda en de BBB het thema dit najaar weer op de agenda. In de ‘Peulenparade’ geven rijksambtenaren, aangespoord door het ministerie van Infrastructuur & Milieu, van 2 september tot en met 10 oktober (Dag van de Duurzaamheid) het goede voorbeeld. Met simpele en smakelijke lunchgerechten als bonensalades, linzensoepen, broodjes humus of lupinekroketten verwachten de cateraars geen moeite te hebben hun klanten in dit enthousiasme mee te nemen. Telers, verwerkers, verkopers of anderen geïnteresseerden die eens iets positiefs met bonen willen zijn van harte welkom. Ik daag jullie uit om bonen hoger op het schap te krijgen!

 
Gepubliceerd in Chain magazine, opiniërend ketenmagazine over groent en fruit, september 2013.
 

 

1 opmerking: