zondag 17 juli 2011

Weg van de Mac: the Ferry Building Market Place

Tijden veranderen. Een markthal met lokaal en echt eten in de top 5 van te bezoeken plekken in een van de grootste steden van Amerika? Maar het is overduidelijk. The Ferry Building Market Place in San Francisco is the place to be. Dat betekent dus dat mijn vriendin Youetta en ik op dag 1 van ons verblijf in de States hier onze opwachting maken. Het majestueuze gebouw met opvallend hoge klokkentoren, ooit in gebruik als vertrekhal voor veerbootpassagiers met in hoogtijdagen 50.000 passagiers per dag, rijst statig op aan het voorgelegen plein. Het scheidt het financial district van San Francisco van de naastgelegen baai. De paar ferry’s die er nu nog dagelijks vertrekken rechtvaardigen niet de aanwezigheid van dit immense gebouw. Reden waarom men na de aardbeving van 1989 waarbij het gebouw aanzienlijke schade opliep, besloot het roer volledig om te gooien en er een overdekte markthal voor voedsel van te maken.
Tegen het einde van de ochtend is het er al redelijk druk. Rond lunchtijd ziet het er zwart van de bezoekers en staan er lange rijen zakenmensen geduldig te wachten op hun sandwich, salade of warme schotel voor de lunch. Driemaal in de week is er farmers market buiten. Wij hebben geluk en struinen er op dinsdag langs tientallen kramen met kakelverse groenten, fruit, kaas, brood, honing, noten en paddenstoelen uit de streek. De kersen, aardbeien, paarse paprika’s, bokchoy (een soort baby paksoi), radijzen, snijbieten en nog veel meer moois van moeder aarde dat ik niet kan thuisbrengen, zien er adembenemend goed uit. Het pijnlijke is dat we vanwege de jetlag nergens trek in hebben. Ook in ons hotel zijn ingrediënten voor een zelf te koken maaltijd misplaatst. Zelfs een pot honing lijkt ons in dit stadium van onze trip door Amerika te ingewikkeld. We beperken ons daarom tot een zakje gedroogde perziken en een pond kersen.
Local, seasonal, sustainable
De grap van dit soort farmers markets die al sinds jaar en dag overal in Amerika plaatsvinden (deze trekt zo’n 25.000 bezoekers per week), is dat ze niet alleen maar verse waar verkopen. Ze maken er ook ter plekke iets lekkers van voor je klaar. Hier staan op zaterdag zelfs een paar van de beste chefs in town. Zo kun je boodschappen doen combineren met een knabbeltje voor de lunch of een coffeebreak. Binnen in het gebouw blijkt dezelfde gouden formule te zorgen voor een commercieel succes: eten combineren met kopen. De hal trekt bezoekers doordat ze er de lekkerste oesters uit de wijde omtrek kunnen proeven, er fantastisch Aziatisch, Mexicaans of Italiaans kunnen smikkelen of relaxed koffie kunnen drinken op het terras van Peete’s Coffee, dat grenst aan een boekwinkel. En omdat er ook nog eens een mooie biologische delicatessenwinkel midden in de markthal staat, een slager met dried beef, een goeie viswinkel met echt verse mooie vissen, exclusieve thee’s en wijnen, pakken de meeste lunchers er en passant wat boodschappen mee.
Kernbegrippen van de markt, zowel binnen als buiten, zijn local, seasonal en sustainable. In die volgorde. Duurzaam, zo wordt mij in de loop van onze trip in Amerika duidelijk, gaat hier eerst en vooral over gemeenschapszin. De steun aan lokale boeren, en aan anderen binnen de food-community, is het vertrekpunt voor alle verdere keuzes op voedselgebied. Ook hecht men buitengewoon belang aan het creëren van ontmoetingsplaatsen, waar mensen met elkaar kunnen genieten van lekker eten. Niet alles is biologisch, er is wel over nagedacht. En op zijn Amerikaans, wordt dit ook met verve uitgedragen. Mooi vormgegeven borden nemen de bezoekers mee in de keuzes die ten grondslag liggen aan de Ferry Building. We envision the Ferry Building Marketplace as a vibrant gathering of local farmers, artisan producers, and independently owned and operated food businesses and the customers they serve”, zo meldt de website in fraai Engels. Ook het vieren van lekker eten staat central. Mission statements in allerlei winkels en restaurantjes verhalen over de keuzes die ze hebben gemaakt en wat je er mag verwachten. Waar je maar kijkt word je geconfronteerd met het recycleprogramma: je struikelt over de bakken voor gescheiden afvalinzameling en (bijna) al het disposables zijn gemaakt van afbreekbare plastics of ander composteerbaar materiaal.
Draagkrachtige zakenmensen
Later die middag filosoferen Youetta en ik over de formule. Waarom is dit zo’n succes? Kan zoiets ook in Nederland? Het viel ons op dat alle restaurants en winkels in de markthal uniek waren. Er was één ijsboer, één theewinkel, één bakker, één viswinkel, één wijnbar, en ga zo maar door. Daarnaast bedient de locatie een goeie combinatie van doelgroepen: draagkrachtige zakenmensen die graag lekker lunchen buiten de deur, toeristen en reizigers die wachten op hun boot. Vul dit aan met lokale shoppers uit de stad en je hebt een betrouwbare mix van klanten. Ook weet de Ferry Building uitstekend in te spelen op de culturele diversiteit. San Francisco is een stad met veel Mexicanen en Aziaten, dus dit eten is in ruime mate voorhanden. Toch. Als het eten niet lekker is, komen de mensen niet terug. En dat is  – te zien aan de hordes mensen die zich hier laten voeden op een dag – in deze Market Place dik in orde. Hoe lekker, dat zijn we nooit te weten gekomen. Als we twee dagen later, bekomen van de jetlag, met flinke trek handenwrijvend terugkeren om er te dineren, blijkt de Ferry Building uitgestorven. Les 1 van eten in Amerika: een markt sluit om 17.30 uur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten